4 Heta tips för effektiv sökoptimering

Sökmotoroptimering (eller SEO) är en extremt viktigt för att synas på webben. Majoriteten av de tjänster, varor och produkter vi väljer att köpa sker direkt genom de sökningar vi gör på sökmotorer som google. Eftersom Google inte berättar för folk hur deras algoritm fungerar, gör det sökmotoroptimering ännu mer mystiskt och svårt för dem som inte känner till SEO-världen.

1. Optimera dina titlar och beskrivningar

Metatitlar och metabeskrivningar är de titlar och beskrivningar på din sida som sökmotorers robotar letar efter när det avgörs hur relevant er webbplats är för sökningen. Du bör optimera dessa för att öka CTR (Click Through Rate) och det bör vara helt anpassade efter just din sidas ämne.

2. Lägg till din Sitemap i Google Webmaster tool

Om du inte känner till Googles webmaster tool (Search Console), så är det dags att lära känna det! Om du inte redan har ett google konto kan du registrera dig här (det är gratis) och konfigurera dina kontoinställningar. När installationen är klar måste du klicka på fliken “sitemap” och skicka in din webbplatskarta. Vad en sitemap gör är att vidarebefordra det innehåll du har på din webbplats till Googles sökmotorer, så att de får veta vilket innehåll du har på din webbplats. Därför kan Googles robotar söka igenom din webbplats. Detta är avgörande för att se till att rätt sidor dyker upp i google sökningar!

3. Läs in bilder, css och scriptfiler på rätt sätt

Hur du väljer att ladda in filer till din webbplats påverkar hur lång tid det tar för den att laddas. Majoriteten av besökarna kommer hitta din webbplats på sin smartphone. Om bilder, css eller script tar lång tid att ladda kommer användaren vända i dörren. Google har utvecklat ett användbart verktyg som heter PageSpeed Insights . Med detta fantatiska verktyg får du fin data på vart det skaver när din webbplats ska laddas.

4. Webbplatser runt primärsidan

Att dra trafik handlar inte bara om vad du gör på din primära sida. Om du till exempel driver en webbshop som säljer surfkläder kan det vara en god ide att även driva en blogg som pratar om friluftsliv eller vattensport. Eller om du driver en webbyrå som oss så kan det finnas ett värde att skriva en blogg om SEO 😉

Men tänk på att webbplatser du bygger runt primär sidan måste skapa värde för besökare. Om du gör varje blogginlägg till ett reklaminlägg för den primära webbplatsen, kommer besökare inte vara speciellt intresserade av att varken läsa eller dela ditt innehåll.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *